مش‌ و شبکه میلگرد چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟

مش‌ و شبکه میلگرد چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟

مش‌ و شبکه میلگرد چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟، در پروژه‌های ساختمانی و صنعتی امروزی، استفاده از شبکه مش فولادی برای مسلح کردن بتن بسیار رایج است. در ساخت شبکه مش، میلگردهای طولی و عرضی با زاویه 45 درجه روی هم قرار می‌گیرند و سپس با استفاده از دستگاه‌های تمام اتوماتیک و با استفاده از جوش فورجینگ به هم متصل می‌شوند. شبکه مش میلگردی در دو مدل پیش جوش آجدار و پیش جوش ساده تولید می‌شود و سفارشات مشتریان بر اساس این مدل‌ها صورت می‌گیرد.

توری مش و شبکه میلگردی چیست؟

توری مش، یک مجموعه از میلگردهای بافته شده است که به صورت عمود بر هم، طولی و عرضی قرار می‌گیرند و تمام نقاط تقاطع آن‌ها با استفاده از دستگاه‌های جوش به هم متصل می‌شوند. استفاده از توری مش میلگردی، در ساختمان‌سازی برای مسلح کردن و تقویت مقاومت کششی و جلوگیری از ترک خوردن بتن در کف سازی طبقات و صنعت بسیار مفید است و از روش‌های پرکاربرد و به‌روز است.

شبکه‌های میلگردی بر اساس نوع استفاده، در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی (طول 1 تا 2.5 متر و عرض 1 تا 9 متر) ساخته می‌شوند و از میلگردهای با سایزهای متفاوت 6 تا 12 میلی‌متر به صورت آجدار و ساده استفاده می‌شود. همچنین، بر اساس سفارش مشتریان، توری مش میلگردی در دو نوع شبکه توری پیش جوش آجدار و شبکه توری پیش جوش ساده تولید می‌شود.

توری مش و شبکه میلگردی چیست؟

در روش توری مش، اتصال میلگردهای طولی و عرضی و جوش دادن آن‌ها به یکدیگر باید با دقت و صحت انجام شود. فضاهای خالی به وجود آمده از اتصال میلگردهای طولی و عرضی، به هر کدام از شبکه‌ها چشمه شبکه گفته می‌شود و می‌تواند به صورت مربع یا مستطیل باشد. ابعاد چشمه شبکه‌ها بین 8 تا 40 سانتی‌متر متغیر است. استفاده از میلگرد ساده 6 در همه ابعاد چشمه‌ها و میلگرد آجدار 8 با ابعاد 10*10، 15*15 و 20*20 چشمه‌ها، از پرکاربردترین توری‌های مش است.

شبکه‌های مش برای مصارف میلگردهای A2 و A3 نیاز به حداقل تنش تسلیم 340 و 400 نیوتن بر سانتی‌متر مربع دارند. برای اجرای منظم و دقیق شبکه‌های مش، تعداد و سایز میلگردها و ویژگی‌های دیگر باید محاسبه شوند. با وجود وزن کم، شبکه‌های مش نسبت به روش‌های دیگر مقاومت بسیار مناسب و بالایی دارند و حمل و جابجایی آن‌ها راحت است. (خم کن تمام فول هیدرولیک ٣٠٠٣)

همچنین، اجرای آن‌ها سریع و مقرون به صرفه است. وزن کمترین شبکه مش مربوط به میلگرد 6 ساده با چشمه 30*30 و وزن تقریبی 22 کیلوگرم و بیشترین وزن مربوط به میلگرد 12 ساده یا آجدار با چشمه 10*10 و وزن تقریبی 257 کیلوگرم است. به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، خرید میلگرد آجدار در بین متقاضیان زیاد است.

کاربرد مش میلگرد چیست؟

در صنعت، استفاده از توری مش فولادی به دلیل مزایای زیادی که دارد، بسیار گسترده است. مش میلگرد به دلیل افزایش مقاومت کششی، مسلح کردن سازه، جلوگیری از ترک خوردن بتن در کف‌سازی طبقات ساختمانی، ساخت سقف کامپوزیت، زیرسازی ورزشگاه‌ها، ساخت دیوارها و قطعات پیش‌ساخته کامپوزیت، احداث فونداسیون‌های بتنی، کانال‌های انتقال آب، ساخت استخرها و حصارهای حساس، تونل‌ها، مترو، پل‌ها، سیلوها و سدها، صنایع پتروشیمی، فرودگاه‌ها و اتوبان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از مش میلگرد

  • وزن کم
  • نداشتن پرتی
  • حمل و نقل آسان
  • جنس محکم و بادوام
  • مقرون به صرفه بودن
  • تنوع بالا در ابعاد و سایزهای مختلف
  • بالا بودن سرعت کار و جاگذاری مفتول
  • جوش‌های نقطه‌ای و منظم بودن گره‌ها
  • سرعت بالاتر اجرای سازه ی بتنی نسبت به آرماتوربندی
  • کاهش هزینه نصب و بهینه بودن مصرف میلگرد در سازه

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله میلگرد همبندی و‌ همه چیز درباره نحوه اجرای آن را نیز مطالعه نمایید.

کاربرد شبکه مش در ساختمان چیست؟

استفاده از مش در ساختمان سازی بسیار رایج است و شامل ساخت انواع سقف‌های کامپوزیت، دیوار، کف سالن، انبار، اتوبان، فرودگاه، تونل، پل، مترو، پارکینگ، سد و کانال‌های آب رسانی و غیره می‌شود. همچنین، مش با میلگردهایی با سایز 6 برای سقف طبقات و کف استخرها و با میلگردهای سایز 8 و 10 برای کف و شناژ بندی ها استفاده می‌شود. قیمت میلگرد بسته به کارخانه و میزان خرید مشتری متفاوت است و در قیمت نهایی کار تاثیر دارد. در نتیجه، با توجه به نیاز و پروژه خود، می‌توانید از مش در ساختمان سازی استفاده کنید.

مش‌ و شبکه میلگرد چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟

مزایای شبکه ميلگردی مش

استفاده از شبکه میلگردی یا مش بندی در ساختمان سازی به دلیل مزایای بسیاری که دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برخی از مزایای استفاده از شبکه میلگردی عبارتند از:

  1. بهینه بودن در مصرف میلگرد
  2. رعایت کامل بند نهم مقررات ملی ساختمان
  3. سهولت در حمل و نقل و کاهش هزینه‌ی نصب
  4. سرعت بخشیدن به عملیات جاگذاری مفتول نسبت به سایر روش‌ها
  5. مقاومت بالای این شبکه‌ها به دلیل جوش های نقطه‌ای و همچنین منظم بودن گره‌ها
  6. داشتن صرفه ی اقتصادی نسبت به روش‌های دیگر به لحاظ صرفه جویی در استفاده از مصالح و وزن و زمان

سخن پایانی

یکی از ویژگی‌های مهم در انتخاب شبکه مش و میلگرد در ساختمان سازی، قابلیت جلوگیری از ترک‌ها و شکاف‌هایی است که ممکن است در بتن به وجود بیاید. با این حال، انتخاب و استفاده از هر یک از این دو گزینه بسته به عوامل مختلف، ممکن است کاربرد متفاوتی داشته باشد.

 

 

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0